Laboratorio Fly-By-Wire

Gruppo di Ricerca
Gianpietro Di Rito
Marco Bassetto

The activities carried out in the Fly-By-Wire Laboratory essentially deal with the theretical and experimental study of onboard systems and equipments, with special focus on:

  • Safety-critical mechatronic systems (flight control actuators, electric motors for aeronautical propulsion)
  • Lithium-Ion batteries for UAV applications
  • Thrust and lift propellers for UAV applications


The studies are conducted by integrating

  • Dynamic modelling/simulation
    • Stability assessment and perfomance analysis
    • Fault simulations
  • Control design and health-monitoring
    • Controllability and observability
    • Development of health-monitoring algorithms
    • Development of finite-state-machines for failure management
    • Implementation of control SW on microcontrollers
  • Experimental characterization of performances
    • Commands tracking and disturbance rejection
    • Performance sensitivity to temperature and humidity
    • Real-Time Model-/Processor-/Hardware-In-The-Loop (MIL, PIL, HIL) simulations


fly by wire 1

To conduct the above-mentioned studies, the following facilities are available:

Test rig for electric motors (max 2 kW) and propellers (max diameter 40 cm) 

3D resin printer (Elegoo Jupiter SE)

  • Net volume: 275 x 150 x 300 mm³
  • Screen: 12,8'', LCD 6K
  • Resolution: 51um

Climatic chamber (Angelantoni Challenge 250C)

  • Net volume: 224 litri
  • Operative range of temperature (empty): from -60 °C to +180 °C
  • Operative range of relative humidity (empty): from 10 % to 98 %
  • Max temperature rate (empty): +/-5 °C/min
  • Power draw: max 9 kW ; mean 5.7 kW

Le attività condotte nel Laboratorio Fly-By-Wire riguardano essenzialmente lo studio teorico e sperimentale di impianti e sistemi imbarcati su velivoli, con particolare riferimento a:

  • Sistemi meccatronici safety-critical (attuazione comandi di volo, motori elettrici di propulsione)
  • Batterie a ioni di litio per applicazioni UAV
  • Eliche di spinta e di sostentamento per applicazioni UAV

Gli studi condotti prevedono un'articolazione organica di attività come

  • Modellazione/simulazione dinamica
    • Stabilità e analisi prestazioni
    • Simulazione guasti
  • Sviluppo leggi di controllo
    • Controllabilità e osservabilità
    • Sviluppo algoritmi di monitoraggio
    • Sviluppo macchine a stati per gestione avarie
    • Implementazione di SW di controllo su microcontrollori
  • Sviluppo algoritmi di monitoraggio
  • Test di caratterizzazione prestazioni
    • Tracciamento comandi e reiezione disturbi
    • Sensibilità prestazioni a temperatura e umidità
    • Simulazioni Real-Time Model-/Processor-/Hardware-In-The-Loop (MIL, PIL, HIL)

Per lo svolgimento delle attività, presso il Laboratorio FLy-By-Wire sono disponibili le seguenti attrezzature:

Banco prova per motori elettrici (max 2 kW) ed eliche (diametro max 40 cm) 

Stampante 3D a resina (Elegoo Jupiter SE)

  • Volume utile: 275 x 150 x 300 mm³
  • Schermo: 12,8'', LCD 6K
  • Risoluzione: 51um

Camera climatica (Angelantoni Challenge 250C)

  • Volume utile: 224 litri
  • Intervallo operativo di temperatura (a vuoto): da -60 °C a +180 °C
  • Intervallo operativo di umidità relativa (a vuoto): da 10 % a 98 %
  • Rateo massimo di temperatura (a vuoto): +/-5 °C/min
  • Potenza assorbita: max 9 kW ; media 5.7 kW